JAK ROZMAWIAĆ Z DZIEĆMI O WOJNIE W DOMU I SZKOLE.
a. Kompendium zasobów nt. pomocy osobom objętym wojną w Ukrainie, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, (zobacz tu)
b. Gdy minie pierwszy szok … jak dawać wsparcie w kryzysie psychologicznym uchodźcom, autor dr Elżbieta Kluska-Łabuz, Instytut Pozytywnej Terapii Kryzysu (zobacz video), prezentacja (zobacz)
c. Materiały udostępnione przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej – scenariusze zajęć i nie tylko (zobacz tu)
d. Wskazówki metodyczne dla nauczycieli – Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie (zobacz tu)
e. Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o wojnie – klika wskazówek (zobacz tu)
f. Trauma a szkoła (zobacz tu)
POMOC SPECJALISTYCZNA – KONTAKTY DLA DZIECI I DOROSŁYCH:
a. Konsultacje specjalistów PPP-4 (zobacz tu)
b.Działalność FUNDACJI DAJEMY DZIECIOM SIŁĘ:
– Ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 – konsultanci wspierają, wyjaśniają i pomagają dzieciom i młodzieży w ich codziennych problemach.
– Dla dorosłych, niepokojących się o dziecko, od poniedziałku do piątku, w godzinach 12.00-15.00, dostępna jest linia 800 100 100 (więcej informacji).
c. Ośrodki Interwencji kryzysowej na terenie Polski (zobacz tu)
d. Poradnia telefoniczna „Niebieskiej Linii” (22) 668-70-00 (godz. 12.00-18.00)
e. Kryzysowy telefon zaufania 116 123 (godz. 14.00-22.00)
INFORMACJE DLA OSÓB DOŚWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY DOMOWEJ
a. Plan Awaryjny dla osób doświadczających przemocy domowej w pandemii koronawirusa (zobacz tu)
b. Ogólnopolskie Pogotowie dla Osób dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Niebieska linia (zobacz tu)
WSPARCIE DZIECI i RODZIN W CZASIE PANDEMII I NIE TYLKO
a. Dla rodziców zainteresowanych wskazówkami jak rozmawiać z dzieckiem o niepokojącej sytuacji związanej z koronawirusem (zobacz tu).
b. Jak wspierać dzieci w czasie epidemii (wskazówki) (zobacz tu)
c. Talia kart „Wnętrze -Życie” (Do it yourself) w czasie kryzysu, może stać się pomocnikiem dla Państwa, dla Waszych bliskich, dla przyjaciół. Twórcami tej szczególnej talii kart są Michael Bohne (niemiecki psychiatra i psychoterapeuta) i jego koleżanka Sabine Ebersberger. Przetłumaczyli je na 10 różnych języków i poprosili o rozpowszechnienie z z nadzieją, że mogą one przydać, jak napisali, choć trochę sensu, pomocy i optymizmu. Wystarczy wydrukować. Możecie również wspólnie z rodziną, przyjaciółmi tworzyć własne karty. (zobacz tu)
d. BAJKOTERPIA i nie tylko…
Bajka o Królu Wirusie i dobrej Kwarantannie autorstwa Pani Doroty Bródki:
wersja kolorowa: pobierz
wersja bez koloru: pobierz
audiobooka można wysłuchać na blogu Autorki: www.dorotabrodka.pl/blog
Bajka o tajemniczych koronach autorstwa Pań Anny Grochulskiej i Agaty Blady (źródło: www.introsfera.pl)
bajka pobierz Opowiadanie o wirusie, który nosił koronę zobacz tu
Niezwykły Przewodnik dla Odważnych Dzieciaków zobacz tu
Jak radzić sobie z zamartwieniem zobacz tu
Krótki film o koronawirusie dla dzieci zobacz tu
d. ZADBAJ o SIEBIE
Akceptacja_Wdzięczność_Uwazność zobacz tu
Sport zobacz tu
DORADZTWO ZAWODOWE
a. Testy dla uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych, ponadgimnazjalnych, które mogą pomóc w podjęciu decyzji dotyczącej dalszej ścieżki edukacyjnej znajdziecie Państwo: zobacz tu Są one w wersji papierowej oraz komputerowej.
b. „Konsultacje zawodoznawcze dla ósmoklasistów ” z doradcą zawodowym odbywają się w formie teleporad. W tej sprawie prosimy o kontakt z sekretariatem poradni, tel. 91 432 71 16. Klienci mogą zgłaszać się także za pośrednictwem pedagogów szkół.
c. Do analizy kierunków studiów w całej Polsce polecamy portal perspektywy.pl (zakładka: Studia, kierunki, uczelnie).
Poćwicz w domu – LOGOPEDIA
– ćwiczenia, które można zrobić w domu, zachęcamy: zobacz więcej
– zapraszamy do odwiedzenia strony Centrum Metody Krakowskiej: zobacz więcej
Znajdziecie tam atrakcyjne zabaw i kart pracy: zabawa 1zabawa 2zabawa 3zabawa 4zabawa 5
– zachęcamy również skorzystanie z dostępnych, darmowych materiałów do ćwiczeń na stronie printoteka.pl: kolorowanka do ćwiczenia głoski „cz”: zobacz więcej
ćwiczenia oddechowe: zobacz więcej
logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską „sz”: zobacz więcej
logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską „s”: zobacz więcej
Materiały dotyczące organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole:
Zobacz prezentację: PPP4 – pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Pobierz tabelę zbiorczą rodzaj pomocy – tabela
12.Przykłady dobrych praktyk przygotowane przez specjalistów – terapeutów. Zapraszamy do obejrzenia filmów: