Skip to content

Dobre praktyki

  1. JAK ROZMAWIAĆ Z DZIEĆMI O WOJNIE W DOMU I SZKOLE.
    a. Kompendium zasobów nt. pomocy osobom objętym wojną w Ukrainie, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, (zobacz tu)
    b. Gdy minie pierwszy szok … jak dawać wsparcie w kryzysie psychologicznym uchodźcom, autor dr Elżbieta Kluska-Łabuz, Instytut Pozytywnej Terapii Kryzysu (zobacz video), prezentacja (zobacz)
    c. Materiały udostępnione przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej – scenariusze zajęć i nie tylko (zobacz tu)
    d. Wskazówki metodyczne dla nauczycieli – Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie (zobacz tu)
    e. Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o wojnie – klika wskazówek (zobacz tu)
    f. Trauma a szkoła (zobacz tu)
  2.  WSPARCIE DLA UCZNIÓW Z UKRAINY– materiały Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (zobacz tu) oraz:
    Pakiet powitalny dla uczniów i rodziców (wersja w języku ukraińskim) | ОЗНАЙОМЧИЙ ПУТІВНИК ДЛЯ БАТЬКІВ ТА УЧНІВ
  3. POMOC SPECJALISTYCZNA –  KONTAKTY DLA DZIECI I DOROSŁYCH:
    a. Konsultacje specjalistów PPP-4 (zobacz tu)
    b.Działalność FUNDACJI DAJEMY DZIECIOM SIŁĘ:
    – Ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 – konsultanci wspierają, wyjaśniają i pomagają dzieciom i młodzieży w ich codziennych problemach.
    – Dla dorosłych, niepokojących się o dziecko, od poniedziałku do piątku, w godzinach 12.00-15.00, dostępna jest linia 800 100 100 (więcej informacji).
    c. Ośrodki Interwencji kryzysowej na terenie Polski (zobacz tu)
    d. Poradnia telefoniczna „Niebieskiej Linii” (22) 668-70-00  (godz. 12.00-18.00)
    e. Kryzysowy telefon zaufania 116 123 (godz. 14.00-22.00)
  4. INFORMACJE DLA OSÓB DOŚWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY DOMOWEJ
    a. Plan Awaryjny dla osób doświadczających przemocy domowej w pandemii koronawirusa (zobacz tu)
    b. Ogólnopolskie Pogotowie dla Osób dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Niebieska linia (zobacz tu)
  5. WSPARCIE DZIECI i RODZIN W CZASIE PANDEMII I NIE TYLKO
    a. Dla rodziców zainteresowanych wskazówkami jak rozmawiać z dzieckiem o niepokojącej sytuacji związanej z koronawirusem (zobacz tu).
    b. Jak wspierać dzieci w czasie epidemii (wskazówki) (zobacz tu)
    c. Talia kart „Wnętrze -Życie” (Do it yourself) w czasie kryzysu, może stać się pomocnikiem dla Państwa, dla Waszych bliskich, dla przyjaciół. Twórcami tej szczególnej talii kart są Michael Bohne (niemiecki psychiatra i psychoterapeuta) i jego koleżanka Sabine Ebersberger. Przetłumaczyli je na 10 różnych języków i poprosili o rozpowszechnienie z  z nadzieją, że mogą one przydać, jak napisali, choć trochę sensu, pomocy i optymizmu. Wystarczy wydrukować. Możecie również wspólnie z rodziną, przyjaciółmi tworzyć własne karty. (zobacz tu)
    d. BAJKOTERPIA i nie tylko…
    Bajka o Królu Wirusie i dobrej Kwarantannie autorstwa Pani Doroty Bródki:
    wersja kolorowa: pobierz
    wersja bez koloru: pobierz
    audiobooka można wysłuchać na blogu Autorki: www.dorotabrodka.pl/blog
    Bajka o tajemniczych koronach autorstwa Pań Anny Grochulskiej i Agaty Blady (źródło: www.introsfera.pl)
    bajka pobierz
    Opowiadanie o wirusie, który nosił koronę zobacz tu
    Niezwykły Przewodnik dla Odważnych Dzieciaków zobacz tu
    Jak radzić sobie z zamartwieniem zobacz tu
    Krótki film o koronawirusie dla dzieci zobacz tu
    d. ZADBAJ o SIEBIE
    Akceptacja_Wdzięczność_Uwazność zobacz tu
    Sport zobacz tu
  6. DORADZTWO ZAWODOWE
    a. Testy dla uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych, ponadgimnazjalnych, które mogą pomóc w podjęciu decyzji dotyczącej dalszej ścieżki edukacyjnej znajdziecie Państwo:  zobacz tu Są one w wersji papierowej oraz komputerowej.
    b. „Konsultacje zawodoznawcze dla ósmoklasistów ” z doradcą zawodowym odbywają się w formie teleporad.  W tej sprawie prosimy o kontakt z sekretariatem poradni, tel. 91 432 71 16. Klienci mogą  zgłaszać się  także za pośrednictwem pedagogów szkół.
    c. Do analizy kierunków studiów w całej Polsce polecamy portal perspektywy.pl (zakładka: Studia, kierunki, uczelnie).
  7. Poćwicz w domu – LOGOPEDIA
    – ćwiczenia, które można zrobić w domu, zachęcamy: zobacz więcej
    – zapraszamy do odwiedzenia strony Centrum Metody Krakowskiej: zobacz więcej
    Znajdziecie tam atrakcyjne zabaw i kart pracy: zabawa 1  zabawa 2  zabawa 3   zabawa 4 zabawa 5
    – zachęcamy również skorzystanie z dostępnych, darmowych materiałów do ćwiczeń na stronie printoteka.pl: kolorowanka do ćwiczenia głoski „cz”:  zobacz więcej
    ćwiczenia oddechowe: zobacz więcej
    logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską „sz”: zobacz więcej
    logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską „s”: zobacz więcej
  8.  CZYTANIE MOŻE BYĆ PRZYJEMNE
    Zestawy ćwiczeń i porady ogólne. Zapraszamy do pobierani plików i ćwiczenia:
    Jak pracować nad czytaniem z dzieckiem
    Jak ćwiczyć czytanie z dzieckiem
    Ćwiczenia w czytaniu
  9.  ĆWICZENIA FUNKCJI PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYCHSchemat ćwiczeń organizacji przestrzennej
    Schemat ćwiczeń spostrzegania wzrokowego
    Schemat 1 ćwiczeń spostrzegania wzrokowego
    Czy potrafię ładnie pisać
  10. Materiały dotyczące organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole:
    Zobacz prezentację: PPP4 – pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    Pobierz tabelę zbiorczą rodzaj pomocy – tabela
    12.Przykłady dobrych praktyk przygotowane przez specjalistów – terapeutów. Zapraszamy do obejrzenia filmów:

Dysgrafia

Dyskalkulia

Dysortografia

Panel dostępności